I tett samarbeid med vår utvikler tilbyr vi Origo, et overordnet system som vesentlig forenkler all administrasjon og kontroll av identiteter og tilgang. ET NAV I SIKKERHETSSYSTEMET Origo er webbasert, desentralisert og organiserer selskapets sikkerhetsinformasjon på ett sted slik at alle brukere og ansvarlige har full oversikt og kontroll. Brukerne får tilgang til informasjon som er relevant for akkurat sin rolle. ÅPENT GRENSESNITT Origo kan kobles til de fleste adgangskontrollsystemene på markedet og integrerer sikkerhetssystemet med virksomhetens øvrige IT-struktur. De ulike systemene samvirker og oppdaterer hverandre for å sikre at samtlige data til enhver tid er relevante. FLEKSIBEL OG KOMPROMISSLØS AUTOMATISERING Origo kan fleksibelt konfigureres mot virksomhetens rutiner og krav, som sikrer at alle interne og eksterne regelverk (f.eks. kompetansekrav) oppfylles gjennom livssyklusen til hver eneste identitet. Etablerte prosesser lar seg gjenbruke, men kan samtidig tilpasses virksomhetens særegne spesifikasjoner.
Dagens utfordring:
Dette er en typisk hverdag for mange firmaer og offentlige institusjoner. Det har i årene blitt installert forskjellige typer adgangskontrollsystemer og teknologier i forskjellige bygg. Ofte har ansatte behov for å få adgang til flere bygg. Dette skaper utfordringer ved at personen må få utstyrt med flere autentiseringsmedier. Det blir også uoversiktlig for adminstrator å holde oversikt over hvem og hvor ansatte skal ha tilgang. Noen slutter, nye tilkommer. Andre får ny stilling og behov for å få endret tilgansrettigheter. Hvordan er det mulig å holde oversikten og opprettholde sikkerheten?
Med Origo så styres alt i en aplikasjon. Løsningen gir en oversiktlig og helhetlig løsning.
FUNKSJONER:
BRUKERVENNLIG Intuitivt grensesnitt med veiledning steg for steg.
OVERSIKT OG KONTROLL Sikkerhetsansvarlig kan se eller endre på hvem som har tilgang til hvilke områder. Ledere kan se eller endre på opplysninger om alle sine ansatte, samt sette i gang søknader for dem.
SYSTEMSYNKRONISERING HR-system, adgangskontrollsystem og øvrige ITsystemer for automatisk registrering og oppdatering av ansatte synkroniseres og gir dem tilhørigheter i henhold til arbeidsplass, avdeling og/eller geografisk plassering i tråd med forhåndsdefinerte kriterier. Utløpte arbeidsforhold kan sperres overordnet.
EKSTERNE KORT Kan benytte f.eks. ID06 og SSG for å unngå å utstede ekstra kort til entreprenører.
PROSESSTILPASNING Konfigurerbar og fleksibel prosessmotor som kan tilpasses Origos automatiske flyt i henhold til ønskede eller påkrevde rutiner. Elektroniske søknader sendes automatisk videre til ferdigstilling og godkjenning hos rett instans, f.eks. leder eller lokal sikkerhetsansvarlig. Kontroll mot register (f.eks. sikre at nødvendig opplæring er gjennomført) foregår parallelt.
REVISJONSFUNKSJONALITET Åpner for revisjon av gruppetilhørighet der brukeren må bekrefte og eventuelt begrunne fortsatt behov for tilhørighet til et gitt område.
EKSTERNT PERSONALE Effektiv håndtering av entreprenører og deltidsansatte.
LÅNEKORT Funksjoner for å søke om og håndtere midlertidige lånekort avdelingsvis.
BESØK Forhåndsregistrering og håndtering av besøkende.
DELEGERBAR ADMINISTRASJON Rollebaserte brukerprofiler og mulighet til å delegere administrasjonen til entreprenører.
EKSTERNE FORESPØRSLER Mulighet for eksterne søknader fra offentlig nettverk via sikker tilkobling.
AKTIVITETSLOGG Alle søknader og godkjenninger samt øvrige notater logges for senere oppfølging.
FORDELER:
ØKT SIKKERHET Når nærmeste ansvarlige i virksomheten får full oversikt og kontroll blir sikkerheten vesentlig bedret.
KOSTNADSEFFEKTIVITET Automatisering og umiddelbar synkronisering av data mellom adgangssystem og øvrige ITsystemer gir vesentlig lavere kostnader.
BRUKERVENNLIGHET Enkle, webbaserte søknader eliminerer helt behovet for et papirskjema og fører til en bedre kunde- og brukeropplevelse.
DESENTRALISERING Delegering og desentralisering fra sikkerhetsavdelingen til øvrig organisasjon og underentreprenører gir kraftig redusert administrasjon.